Toš cosi z historie trajflu ve Zlíně

23. ledna 2007 v 14:34 | MIGA GASON |  Doprava v údolí Dřevnice
Provoz trajflu ve Zlíně byl spuštěn v době 2. světové války a to dnem 27.1.1944.Pásku přestřihl představitel německých okupačních orgánů Denke.V počátku existovaly 3 trolejbusové linky a to:
linka A-trasa Nemocnice-Náměstí Práce
linka B-trasa Náměstí Práce-Nemocnice
linka C-trasa Prštné (vedla po dnešní lince na Podhoří!)-Lesní čtvrť.
Z tohoto plyne,že linky A a B byly okružní,vedou stejnou trasou jako dnešní linky 8 a 9,ovšm nezajíždějí na Jižní Svahy,páč troleje na Jižní Svahy byly vyhnány až v roce 1989.
Také je nutno poznamenat jméno člověka,ktery se objevuje v cele délce stavebních prací...ten člověk sa jmenuje: Ing. Vilém Pecina.Právě jemu bychom měli být nejvíc vděční za to,že ve Zlíně trolejbusy jezdí.Stal se prvním správcem provozu(ředitelem) firmy Zlínská dopravní a.s.,která provozovala trolejbusy.Po válce se odstěhoval do Německa.
Při stavbě trolejbusové dráhy zemřel švýcarský montér Hans Grau z švýcarské firmy Kummler-Matter.
Nutno říct,že město Zlín a firma Baťa vlastnila trolejové vedení a provoz zajišťovala Zlínské dopravní a.s. a trolejbusovou dráhu si pronajímala,až později byla celá trať i vozidla vyvlastněna a vznikl Dopravní podnik města Gottwalova (DpmG).
Klasické trolejbusy
Zlíně byly vyrobeny firmami LINIE Toušek Mělník (karoserie),Brozincevič (podvozek),FBW/BBC (elektrická část).To byly první 3 vozy a zanedlouho byly vyrobeny 2 mechanicky stejné ovšem s elektrickou výzbrojí ČKD.V roce 1946 byly zařazeny do provozu další 3 ks vozů FBW/BBC.V dalších letech byla nakupována vozidla Vétra/ČKD.Jejich nástupci se staly trolejbusy 7Tr,které tu jezdily v letech 1951-1963,dále pak 8Tr,1957-1978 a nejpočetnější vozidla 9Tr,1960-1992,vystřídalo se jich 99ks(!!!),některé stále jezdí na východě(tj. Rusko,Bulharsko,Ukrajina,atd.).od roku 1981 sou u nás v provozu vozy 14Tr,vystřídalo se jich tu 42 ks z toho 3 prototypy tohoto typu a 8ks je dodnes v provozu.Vyřazovány byly v důsledku nástupu vozů 24Tr.Vozy typu 24Tr jsou do provozu zařazovány od roku 2004 a v provozu jich je 14ks.Mají pomocný diesel-agregát,což jim umožňuje jízdu na nezatrolejovanych úsecích.
Kloubové trolejbusy
Prvními kloubovými trolejbusy ve Zlíně,ale i v celém býv. ČSSR vůbec byly vozy Škoda-Sanos, jehož karoserii dodala jugoslávská firma FAS 11 a elelktrickou čast Škoda Plzeň.vozy zde jezdily v letech 1983-2003.Další typ kl.trolejbusu je Škoda 15Tr,kterých bylo zařazeno do provozu 42ks z čehož 40ks je stále v provozu a budou pozvolna vyřazovány v důsledku dodávek trolejbusů 25Tr.Zmiňované trolejbusy 25Tr jsou dodávány od roku 2005.V tomto roce koupila DSZO prototyp tohoto trolejbusu a minulý rok byly dodány další 2ks uš v novém designu.Je plánován nákup dalších 15-ti ks trolejbusů.
Vlečky
V Gottwaldově a Otrokovicích velkokapacitní soupravy složené z trolejbusu a vlečky,provoz vleček je datován do let 1948-1975.
Samostatnou kapitulou jsou i nátěry vozidel.Původní nátěr vozů byl švestkově modrý až do úrovně oken a okení část krémová.Tento nátěr byl na všech vozidlech zlínské MHD až do roku 1963,kdy modrou vystřídala červená.První trolejbusy typu 9Tr byly všeäk také opatřeny modrým nátěrem.Červeno-krémový nátěr vydržel na vozidlech aš do roku 1990.V tomto roce sa objevil žluto-krémový nátěr s modrým proužkem v úrovni světel.Průkopníkem nátěrů se stal trolejbus Škoda-Sanos ev.č. 309,který byl jako první ve Zlíně opatřen nátěrem na hotel SOLE.Určitě si tentoreflexněoranžový trolejbus pamatujete,byl nepřehlédnutelný.V dalších letech byly rekl. nátěry opatřovány i trolejbusy 14Tr a 15Tr.Některé 15Tr byly na přání zákazníka již z výroby olakovány bíle pro připravovanou reklamu.Pro část z nich se však nepodařilo sehnat zákazníka a atk jezdily v bílém laku.Unifikované zlínske barvy jsou nyní Modrý pruh ve spodní části karoserie a zbytek světle oranžový.
Do budoucna je plánováno rozšíření sítě MHD,v žádném případě sa však neuvažuje o zrušení dráhy,tím by Zlín přišel o jednus atrakcí...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama