Únor 2007

"Regína" sa vrátila

22. února 2007 v 17:04 | MIGA GASON |  Doprava v údolí Dřevnice
Tak se nám zpátky na "Zlínku" vrátil RegioNova 814/914 003, která byla před 4 měsíci násilně poškozena v Lípě při střetu s nákladním autem. Na opravu byla odeslána do Pars Novy do Šumperka. Bylo poškozeno čelo motorového vozu 814 003. Na první vlak vyrazila 20. 2. 2007 a to na Os 14243. Jinak druhá "Zlínská" jednotka 814/914 002 by měla 28.2.2007 odjet do Valašského Meziříčí na prohlídku MM.

Kdo vlastně jsem???

15. února 2007 v 16:10 | MIGA GASON |  O blogu...
Abych se Vám trochu představil: jmenuju se Miroslav Gargulák, bydlím v Neubuzi a narodil jsem se v roce 1993. Do školy jsem chodil pět let do ZŠ Neubuz a teď chodím na 10. ZŠ Zlín na Bartošově čtvrti (hned za vozovnou DSZO:-)).
Od malička se zajímám o dopravu, hlavně o železniční. Vysvětluju si to jen tím, že můj děda byl mašinfíra, jinak fakt nevim. Párkrát jsem se velmi okrajově v 7-8 letech zajímal o MHD, pak mě to pustilo a to až do roku 2005, kdy sem začal dojíždět do školy do Zlína. Tentokrát mě to chytlo už trvaleji.
Do budoucna plánuju studovat na SPŠ Břeclav, obor Provoz a ekonomika dopravy zaměření na logistiku a železniční dopravu.

Kolejiště

15. února 2007 v 16:00 | MIGA GASON |  Modelářství
Mojim snem od malička bylo mít jednou vlastní kolejiště. Asi před rokem jsem sehnal starší panel v měřítku H0, ale neodpovídal mojim parametrům a tak bude sloužit pro testy a podobně. A tak chci začít od nuly.
Zvolil jsem měřítko H0. Jednak prostoru mám dost, pak je velmi rozšířené a dostupné a pak se na něm dá tvořit hodně detailů. Taťka mi v novém domě vyčlenil pro modelářství jednu místnost o ploše cca 25 m2. Zbývá ještě položit podlahu a možu začat. Kolejiště by mělo být ve tvaru písmena L o rozměrech 2×5×4×2×2×3 m a rozloha okolo 14 m2. Nad rozmístěním kolejí zatím uvažuju. Inspiraci hledám v kolejišti KŽM Přerov, kde podle mých výpočtů připadá 8,5 m kolejí na 1 m2. Plánuji o něco méně. Kolejištěm by měla vést hlavní trať a horská trať(?) nebo lokálka. Pokusim se sem dostat neake plánky. Řízení bude analogové, protože digitálu nerozumim. Prostě klasika je klasika. No jako počátek neakeho plánování bych považoval vytáhnutí a přeměření dvou desek z garáže dne 11.2. 2007. Tím to na delší dobu hasne.

Modelářská rubrika

15. února 2007 v 15:45 | MIGA GASON |  Modelářství
V modelářské rubrice sa chcu zajimat hlavně o železniční modelářství a možná taky o papírové modely a modely trolejbusů. Pokud máte nějake náměty, napište je jako vždy do komentářů.

Slíbený článek o Karosách.

2. února 2007 v 15:02 | MIGA GASON |  Autobusy
Začal to prototyp Karosa C1…
V roce 1973 byl vyroben první funkční vzorek "sedmistovkové" Karosy označený jako C1 .Byl v linkovém provedení .Paradoxní je ,že prototyp se od sériových vozů lišil pouze v detailech ,vzhled byl téměř totožný .
Sériové Karosy řady 700 ,resp.:730 .
Léta plynula ,konstrukce autobusů typu Š11 byla již zastaralá a tak se přistoupilo v roce 1981 k výrobě typové řady 730.Byly vyráběny tyto provedení :
MĚSTSKÉ - B 731 s automatickou převodovkou.
- B 732 s mechanickou převodovkou.
Oba typy městských autobusů byly tří -dveřové a měly přepravní kapacitu 90 osob ,z toho 31 sedících .Později zahájena výroba kloubového typu B 741 .
LINKOVÉ- linkové autobusy C 734 byly základním představitelem řady 730 .Byly vyráběny jen s mechanickou převodovkou .Obsaditelnost činila 60 osob (45 sedících ) .V roce 1987 zahájena výroba kloubového typu .
DÁLKOVÉ - dálkových autobusů byly dva typy: LC 735 a LC 736 .LC 735 byl určen především pro pravidelné dlouhé meziměstské linky .LC 736 měl určení hlavně pro pohodlnou turistickou dopravu .Oba typy se od sebe lišily jen v provedení větrání .
Všechny autobusy řady 730 vyrobené do roku 1986 byly vybavovány vodou chlazeným ležatým nepřeplňovaným šestiválcem LIAZ ML 635 .Na první pohled byly od novějších vozů rozeznatelné podle zadní nápravy značky RÁBA ,která se vyznačovala redukcemi na kolech a tím pádem taky věčím hlukem .U pozdějších sérií se používala novější náprava značky RÁBA nebo náprava Detva-Rockwell bez kolových redukcí .Díky motoru se autobusům říkalo "atmosféráky" , "atmos" , "atmosféráčky" a jinak modifikovanými přezdívkami ,protože měly atmosferický motor bez turbodmychydla.Od roku 1986 se začaly montovat přeplňované motory LIAZ ML 636 s turbodmychadly v různých verzích .U autobusů B 731 se montovala převodovka Praga 2M70 s dvěma stupni vpřed a jedním vzad a s automatickým řazením pro lepší provoz ve městě .U posledních sérií B 731 byla montována taky automatická převodovka VOITH nebo ZF .U linkových a dálkových autobusů byla převodovka Praga 5P115 s pěti rychlostmi vpřed a jednou vzad.V roce 1994 se začaly vyrábět autobusy řady 730 s motory Renault a v roce 1995 začal taky jejich export .
Pokračovatelka řady 700.
V roce 1994 začal vývoj autobusů řady 900 .Jedná se o zmodernizování řady 700 a to jak v designu ,tak v interiéru .Tím se zvýšilo pohodlí a taky bezpečnost .První autobusy řady 930 se prodaly již v roce 1995 a v roce 1997 se výroba rozběhla na plno .Později byla zavedena taky výroba řady 950 ,která se liší motorem a designem zadního čela .Kloubová verze byla taky krátce ve výrobním programu .
…a končí to řadou 900E
Od roku 1999 se začala vyrábět a dodávat Karosa řady 900E .Jedná se i vylepšenou verzi řady 950 .Byla vybavena motorem IVECO a lišila se taky některými malými zlepšeními ,jmenujme alespoň prostor pro kočárky nebo uchycení skel pomocí lepení tmelem k rámu okna .O tyto vozidla byl velký zájem .Byla dodávána jak na český a slovenský trh tak i do zahraničí .Největšími odběrately této řady byli Rusko a Francie .Pro Francii byly dodávány autobusy řady 900E pod obchodní značkou Recréo pro dopravu dětí do škol .Vyráběla se i kloubová městská verze 961E hlavně pro tuzemsko .Poslední autobus byl vyroben 29.1.2007 .Bilance :autobusů řad 700 a 900 bylo vyrobeno od roku 1981 rekordních 50 237 ks .Dlouhá léta sloužily ,slouží a také budou sloužit .Jednoduše řečeno : "Sedmistovky" a "devítistovky" se staly legendou mezi českými autobusy .
Čerpáno z internetu a vlastních znalostí J