Slíbený článek o Karosách.

2. února 2007 v 15:02 | MIGA GASON |  Autobusy
Začal to prototyp Karosa C1…
V roce 1973 byl vyroben první funkční vzorek "sedmistovkové" Karosy označený jako C1 .Byl v linkovém provedení .Paradoxní je ,že prototyp se od sériových vozů lišil pouze v detailech ,vzhled byl téměř totožný .
Sériové Karosy řady 700 ,resp.:730 .
Léta plynula ,konstrukce autobusů typu Š11 byla již zastaralá a tak se přistoupilo v roce 1981 k výrobě typové řady 730.Byly vyráběny tyto provedení :
MĚSTSKÉ - B 731 s automatickou převodovkou.
- B 732 s mechanickou převodovkou.
Oba typy městských autobusů byly tří -dveřové a měly přepravní kapacitu 90 osob ,z toho 31 sedících .Později zahájena výroba kloubového typu B 741 .
LINKOVÉ- linkové autobusy C 734 byly základním představitelem řady 730 .Byly vyráběny jen s mechanickou převodovkou .Obsaditelnost činila 60 osob (45 sedících ) .V roce 1987 zahájena výroba kloubového typu .
DÁLKOVÉ - dálkových autobusů byly dva typy: LC 735 a LC 736 .LC 735 byl určen především pro pravidelné dlouhé meziměstské linky .LC 736 měl určení hlavně pro pohodlnou turistickou dopravu .Oba typy se od sebe lišily jen v provedení větrání .
Všechny autobusy řady 730 vyrobené do roku 1986 byly vybavovány vodou chlazeným ležatým nepřeplňovaným šestiválcem LIAZ ML 635 .Na první pohled byly od novějších vozů rozeznatelné podle zadní nápravy značky RÁBA ,která se vyznačovala redukcemi na kolech a tím pádem taky věčím hlukem .U pozdějších sérií se používala novější náprava značky RÁBA nebo náprava Detva-Rockwell bez kolových redukcí .Díky motoru se autobusům říkalo "atmosféráky" , "atmos" , "atmosféráčky" a jinak modifikovanými přezdívkami ,protože měly atmosferický motor bez turbodmychydla.Od roku 1986 se začaly montovat přeplňované motory LIAZ ML 636 s turbodmychadly v různých verzích .U autobusů B 731 se montovala převodovka Praga 2M70 s dvěma stupni vpřed a jedním vzad a s automatickým řazením pro lepší provoz ve městě .U posledních sérií B 731 byla montována taky automatická převodovka VOITH nebo ZF .U linkových a dálkových autobusů byla převodovka Praga 5P115 s pěti rychlostmi vpřed a jednou vzad.V roce 1994 se začaly vyrábět autobusy řady 730 s motory Renault a v roce 1995 začal taky jejich export .
Pokračovatelka řady 700.
V roce 1994 začal vývoj autobusů řady 900 .Jedná se o zmodernizování řady 700 a to jak v designu ,tak v interiéru .Tím se zvýšilo pohodlí a taky bezpečnost .První autobusy řady 930 se prodaly již v roce 1995 a v roce 1997 se výroba rozběhla na plno .Později byla zavedena taky výroba řady 950 ,která se liší motorem a designem zadního čela .Kloubová verze byla taky krátce ve výrobním programu .
…a končí to řadou 900E
Od roku 1999 se začala vyrábět a dodávat Karosa řady 900E .Jedná se i vylepšenou verzi řady 950 .Byla vybavena motorem IVECO a lišila se taky některými malými zlepšeními ,jmenujme alespoň prostor pro kočárky nebo uchycení skel pomocí lepení tmelem k rámu okna .O tyto vozidla byl velký zájem .Byla dodávána jak na český a slovenský trh tak i do zahraničí .Největšími odběrately této řady byli Rusko a Francie .Pro Francii byly dodávány autobusy řady 900E pod obchodní značkou Recréo pro dopravu dětí do škol .Vyráběla se i kloubová městská verze 961E hlavně pro tuzemsko .Poslední autobus byl vyroben 29.1.2007 .Bilance :autobusů řad 700 a 900 bylo vyrobeno od roku 1981 rekordních 50 237 ks .Dlouhá léta sloužily ,slouží a také budou sloužit .Jednoduše řečeno : "Sedmistovky" a "devítistovky" se staly legendou mezi českými autobusy .
Čerpáno z internetu a vlastních znalostí J
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kemoš ze Štatlu Kemoš ze Štatlu | 8. března 2007 v 21:41 | Reagovat

Geniální, hlavně mi to objasnilo začátky...

Možná bych to trochu spřesnil u 900E. Byly totiž i B930E a ty nebyly zástupci B950...

Ale jinak OK

2 GASON GASON | E-mail | Web | 11. března 2007 v 1:35 | Reagovat

Ečkama jsem se moc nezabýval... nevim jaky je rozdil mezi 930 a 930E ale vím,že 950 měla okna v gumě a 950E okna lepené silikonem a pak pak 950E má možná o něco světlejší obložení onterieru... Např. Housovy C 954E se mi zdají světlejší, ale možná, že to dělají sedačky a závěsy, které jsou slazeny do červeno-oranžovo-žluté a C 954 do fialova a navíc se mi zdá, že interier Housovych C954E nějak divně smrdí, ale možná to je ještě novoutou, fakt nevim přesně...

3 Milsn Milsn | 11. března 2007 v 9:39 | Reagovat

Takže řada 900 se už taky nevyrábí?? A případně co je jejím nástupcem?

4 GASON GASON | E-mail | Web | 12. března 2007 v 20:45 | Reagovat

Ano, výroba řady 900 byla ukončena. Jednotliví nástupci by měli být tito:

za řadu B 951 E a B 952 E - nebyl vyvíjen nástupce, jedině Citelis

za řadu C 954 E - Arway nebo delší tratě Crossway

za řadu LC 956, Axer atd. - Evadys atd.

Něco se dá najít aj na stránkách ex Karosy nyní Irisbusu tj. http://www.karosa.cz ...

5 Martbus Martbus | 17. března 2007 v 19:11 | Reagovat

Já bych upřesnil:

B951E - Crossway LE, potažmo Citelis

C954E - Crossway, na delší tratě Arway

LC956 - Evadys H (sníženej Evadys)

Iliade - Domino

6 GASON GASON | E-mail | Web | 17. března 2007 v 20:43 | Reagovat

jj, dík za upřesnění...;-)

7 bum bác bum bác | 26. března 2007 v 21:47 | Reagovat

vy ste volové

8 GASON GASON | E-mail | Web | 27. března 2007 v 15:27 | Reagovat

proč??? chceš neco dodat???

9 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 15. května 2007 v 14:11 | Reagovat

Ten prototyp se lišil jen prostředními dveřmi a okny čím ještě

10 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 15. května 2007 v 17:40 | Reagovat

Odlišností bylo víc, tuším že i v konstrukční části, podrobněji se to možná probíralo na K-Reportu...viditelné všaky byly ony zmiňované prosklené střední dveře, okna, někde sem viděl i tu malou mřížku nasávání vzduchu k motoru, ale to bylo i u ověřovací série a střešní ventilátory (jiný tvar a počet)...

11 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 15. května 2007 v 20:31 | Reagovat

ty okna se mi zdály lepené

12 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 16. května 2007 v 15:08 | Reagovat

bylo to tak jsem si prohlédl na bokorysu i opačnou stranu  tak to není ale tak markantní než na té, kde jsou dveře  Kde jsi přišel k fotografii toho prototypu

13 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 18. května 2007 v 16:16 | Reagovat

Tak ta fotka prototypu je jedna zmála, možná jediná, která se dochovala... je taková putovní, párkrát se objevila už i na K-Reportu a je i na dopravnim.netu...

14 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 22. května 2007 v 21:33 | Reagovat

No a skoda že jsem ho viděl jen na fotce, rád bych věděl jaký měl prototyp zvuk

15 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 23. května 2007 v 16:58 | Reagovat

Tak jestli tam byl stejný motor jak v sériákoch tak se ten zvuk asi moc nelišil. "Bordel" tam mohla dělat Rába + možná převodovka.

16 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 27. května 2007 v 21:17 | Reagovat

Ano Rába tam byla ta robustní co vyčnívala

17 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 28. května 2007 v 11:45 | Reagovat

A ještě bych se zeptal co je to raboidní turbo může být klidně s vysokým oknem, ten zvuk nutně závisí na Rábě nebo na motoru, zda je ponechán původní , jedinou jistotou atmosféráku je výfuk za zadním kolem

18 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 28. května 2007 v 15:24 | Reagovat

Tak raboidní turbo se říká Atmosům,kterým je ponechána náprava a původní atmosferický motor (saje si vzduch sám a nemá turbo) je nahrazen novějším motorem s turbem. Viděl jsem i pár bastlů, kde byl vyměněn motor i s nápravou, která se montovala do pozdějších sedmistovek, ale to byl fakt už extrém...

19 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 28. května 2007 v 15:27 | Reagovat

Někdy se tomu říká místo raboidní turbo taky přeturbovaný atmos...

20 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 28. května 2007 v 17:34 | Reagovat

Ten zvuk se někdy přitom přípiš nezmění a někdy ano je to dáno tou Rábou bez kolové redukce  či výměna motoru  ML 635 za ML 636 N

21 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 28. května 2007 v 18:39 | Reagovat

Tak motorům v Karosách moc nehovím... já spíš jenom po te vzhledové stránce... ony se na Karosy montovaly dva typy Rábatek: starší - viz. článek !!!Foto!!! z 13.3.2007

a novější - používaná na trolejbusech 14Tr a 15Tr...

22 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 28. května 2007 v 20:53 | Reagovat

Existovaly podtypy c 734.00 a 734.03 které se lišily  typem sedaček trochu jinou nápravou s dvěma řady šroubů a prohlubní v předních dveřích či jiným držákem rezervy

23 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 28. května 2007 v 21:09 | Reagovat

Ano, .00 má právě tu starší Rábu a .03 tu novější...

24 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 29. května 2007 v 6:48 | Reagovat

ta starší je shodná s š 11

25 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 29. května 2007 v 15:27 | Reagovat

tak to nevim, ale má větší šrouby blíž ke středu, ale myslim že to bude stejné jak na eŠkách...

26 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 29. května 2007 v 16:39 | Reagovat

Byla trochu delší a měla hladké nohavice ta starší do modernizace první v roce 1983

27 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 29. května 2007 v 17:36 | Reagovat

jj... prostě, nápravy, hlavně Ráby, to je moje, nekdy o tom s taťkou kecáme celý večer... :-D

28 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 29. května 2007 v 21:07 | Reagovat

moje taky, protože jsou hlavním klíčem k určováním typů  jednotlivých sériích

29 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 30. května 2007 v 16:03 | Reagovat

jj, já to třeba sleduju aj na Lízách, bagrech a jiných strojích...

30 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 30. května 2007 v 18:00 | Reagovat

co to jsou ty Lízy

31 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 31. května 2007 v 16:15 | Reagovat

Liazky...

32 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 31. května 2007 v 17:06 | Reagovat

Ty jasou také super ten zvuk motor mají dosti podobný Karosám

33 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 31. května 2007 v 19:53 | Reagovat

Tošak v Karosách je motor Liaz...

34 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 31. května 2007 v 20:11 | Reagovat

Ano ležatý šestiválec

35 colombo colombo | 2. července 2007 v 21:24 | Reagovat

Dle některých příspěvků mi připadá, že jsou zde lidi, kteří možná ani netuší, že je v autobuse volant, sedadla, tyče, motor atd.. Myslím si, že tito lidé by tady měli psát až po znají jak vůbec autobus vypadá a z čeho se skládá. (co to jsou ty Lízy).

36 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 3. července 2007 v 22:36 | Reagovat

Od toho tady jsme. Amatéři, aby jsme si vyměnili znalosti, případně dozvědědil detailněji některé věci. K-Report to taky neni co uživatel to profík.

PS: Dle dvou (č. 29 a 30) příspěvků si myslím, že co jsou Lízy, bylo dostatečně vysvětleno. Ale zopakuju to klidně. Je to český kamion LIAZ, příp. mtor LIAZ.

37 Fryta Fryta | 22. prosince 2007 v 22:28 | Reagovat

http://www.pise.cz/admin.php/clanek

38 Fryta Fryta | 22. prosince 2007 v 22:28 | Reagovat

http://s2.vlockuj.cz/zima.php?id=187

39 Jarda Jarda | E-mail | 3. března 2008 v 21:12 | Reagovat

Zapoměli jste na karosu s 4stup.převodovkou a přiřazeným půlením takže 8 dopředu a 2 dozadu jezdila linku Banská Bystrica - Jihlava byl to typ 734 ale LUX. sedadla a turbo motor jezdila po dálnici 115 a byla o hodně tiší neš s klacickou 5+1 převodovkou,zadní náprava nová bez reduktoru.Měla to být nějaká horská verze pro slovensko znáte někdo tento typ karosy.

40 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 4. března 2008 v 11:29 | Reagovat

Jarda: Cože???  Na dálkové linky se většinou nasazovaly C 735 (větší kufry, dveře ale stejně jako C 734). Jinak mám tucha, že tato převodovka s "půlkama" se montovala i do LC 736 s lepenými skly.

41 Jarda Jarda | E-mail | 5. března 2008 v 20:26 | Reagovat

MIGA GASON: Nechci se hádat mam zato že to byla 734 ale je možné že 735 ale co si vzpomínám tak měl v přední části rovnou podlahu a né zvedlou jak mají dálkaři ale jinak to byla klasika co se týče oken jen vnitřek byl asi poskládanej z více typu, ale na dálkových linkách třeba Jihlava - Brno jezdily 734 ještě v roce 2003-4 ale díky za ně s porovnámím proti mercedesům Icomu co se místa týká pro nohy a prostoru cestujících.

42 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 5. března 2008 v 21:28 | Reagovat

Jarda: Jasně, je možné, že i na delších linkách jezdily C 734, ale určitě to nebylo zrovna šťastné řešení...

43 Aleš Novotný Aleš Novotný | E-mail | 16. června 2008 v 15:14 | Reagovat

Ono se to řešilo tím, že se tam montovaly vysoké polohovatelné sedačky z LC 735, kterých nebylo tolik, některé zejména  C 734.00 měly i vyvýšení v přední části a nízké kufry, pár takových kousků jsem studoval a příšlo mi, že to bylo předěláno dost podivně, jsou to zřejmě amatérské přestavby u  dopravců

44 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 17. června 2008 v 19:00 | Reagovat

Samozřejmě, byly to sice nic moc předělávky, ale účel to plnilo... I armáda jich pár měla...;-)

45 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 18. června 2008 v 15:25 | Reagovat

I některé smluvní dopravci např. řezníček Antonín

46 MIGA GASON MIGA GASON | E-mail | Web | 18. června 2008 v 22:08 | Reagovat

Docela bych ti ale doporučil neco - pokud si chceš vychutnat neopakovatelný hukot RÁBy, tak si zajeď do Ostravy a svez se neakou 14Tr/15Tr, to je fakt luxus. Video: http://youtube.com/watch?v=KqxElXvONPc

47 aleš Novotný aleš Novotný | E-mail | 20. června 2008 v 18:09 | Reagovat

Já to mám v přehrávači stažený , takže nemusím do Ostravy

48 azlqxvghkf azlqxvghkf | E-mail | Web | 4. června 2009 v 16:11 | Reagovat

SwH6WM  <a href="http://ageorgetnmcm.com/">ageorgetnmcm</a>, [url=http://kdbtnkevhcyk.com/]kdbtnkevhcyk[/url], [link=http://dnducfxwzlhf.com/]dnducfxwzlhf[/link], http://exebpeupazcn.com/

49 Danny Danny | E-mail | Web | 13. října 2011 v 6:19 | Reagovat

Souhlas

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama